Në vitin 2018, Emiri i Katarit Sheik Tamim bin Hamad Al Thani i dhuroi Presidentit turk Rexhep Taip Erdogan një Boeing 747-8. Ky avion thuhet se është avioni privat më i madh dhe më i shtrenjtë në botë, me një vlerë të vlerësuar prej rreth 400 milion dollarë. Sipas transmetuesit shtetëror të Turqisë TRT, raporton Shekulli, ai u paraqit si një simbol i “dashurisë së veçantë të Al Thani për Erdogan”.
Një vit e gjysmë më vonë, TC-ANA – një avion VIP me vlerë 90 milion dollarë që ishte pjesë e flotës së avionëve të Presidentit Erdogan – iu dha qeverisë shqiptare, këtë herë, me shumë gjasa si një simbol i “dashurisë së veçantë” të Erdoganit për Kryeministrin shqiptar Edi Rama.LEXO EDHE:Basha dhe Berisha, homazhe në monumentin e Heroit të Demokracisë, Azem Hajdari
Kjo ishte dhurata e dytë e rëndësishme që iu dha Ramës nga Erdogan, pas Xhamisë Namazgâh, katër minaret e saj mbi Parlamentin Shqiptar në vendin fqinj. Ndërsa është më e madhja, ajo nuk është xhamia e vetme e ndërtuar nga Turqia në Ballkan. Autoriteti më i lartë fetar i Turqisë, Diyanet, aktualisht po ndërton një xhami monumentale në kryeqytetin e Kosovës në Prishtinë. Projekti vazhdon të ndajë kosovarët, pasi ata debatojnë mbi burimet e tij të financimit dhe arsyet pse ata madje do të kishin nevojë për një vend kaq të madh adhurimi.
Diplomacia e xhamisë, siç është quajtur të quhet, është përdorur nga Erdogan në Lindjen e Mesme, Afrikë dhe së fundmi, në Ballkan. Sidoqoftë, duket sikur diplomacia e xhamisë së Turqisë ka ecur në rrugën e saj ndërsa zhvendos fokusin e saj në diplomacinë e avionëve (të financuar nga shteti).
Ndërsa janë simbolike, këto gjeste madhështore janë të lidhura drejtpërdrejt me pritjet e Turqisë për vendet që marrin “dhuratat” e saj. Me fjalë të tjera, po përdor këto instrumente për të zbutur ndryshimet e saj politike me përfituesit dhe për të fituar qeveritë, interesat strategjikë të të cilave mund të bien ndesh me ato të Turqisë. Me kalimin e kohës, duket se këto qasje inovative dhe me përparësi ndaj diplomacisë publike kanë dështuar të gjitha, por si instrumente të politikës së jashtme që synojnë të ndikojnë në Ballkan. Atëherë, cilat janë rezultatet përfundimtare të këtyre përpjekjeve miliona dollarëshe për të ushtruar “fuqinë e butë” të Turqisë?
Kohët e fundit, Ministria Turke e Punëve të Jashtme shprehu zhgënjimin e saj për vendimin e Kosovës për të njohur Izraelin dhe për të krijuar ambasadën e saj në Jeruzalem. Ndërkohë Ankaraja qëndroi e heshtur për miratimin e Tiranës për “të drejtën e patjetërsueshme sovrane” të Greqisë për të zgjatur ujërat e saj territoriale nga 6 në 12 milje detare në Detin Jon pavarësisht nga njoftimi i Turqisë se çdo zgjatje e tillë do të përbënte një “shkak për luftë”. Këto dy goditje domethënëse ndaj interesave të Turqisë në rajon tregojnë se dhuratat e Turqisë mund të mos kenë mbajtur aq peshë sa priste Erdogan.
Në kohë normale, ose thënë më mirë, në një vend normal, politika e jashtme e disiplinuar ndërtohet mbi kanalet institucionale dhe partneritetet strategjike afatgjata. Turqia, megjithatë, ka zgjedhur një mbizotërim mbi dhuratat dhe gjestet e zbrazëta. Ilustrues i tronditjes së Turqisë në lidhje me zhvillimet e fundit, ajo ka qëndruar e heshtur për deklaratat e Shqipërisë mbi të drejtat detare të Greqisë dhe ka shprehur zhgënjimin për vendimet e Kosovës karshi Izraelit që pasqyron “të drejtën e saj të patjetërsueshme sovrane” pasi Turqia është një nga vendet e para që njohin sovranitetin e Kosovës.
Vetë-izolimi si rezultat i politikës së saj të jashtme agresive dhe duke operuar në atë që Këshilltari Kryesor i Politikës së Erdoganit Ibrahim Kalin e përshkroi si “vetmia e çmuar”, Turqia tani po kap fijet për të gjetur një aleat. Por fakti është se Turqia nën Erdogan nuk shihet si një partner i vërtetë për vendet e Ballkanit që duan të konsolidojnë vlerat e tyre demokratike, të forcojnë integrimin Euro-Atlantik, të forcojnë respektin për të drejtat e njeriut dhe të rrisin aksesin e tyre në tregtinë ndërkombëtare.
Me këto prirje më të mëdha në mendje, është e qartë për të parë pse Shqipëria, për shembull, do të zgjidhte të dilte me Greqinë anëtare të BE, e cila ka normalizuar marrëdhëniet e saj me fqinjët e saj në Ballkan, mbi Turqinë kur bëhet fjalë për rritjen e tensioneve në Lindjen Mesdhetare.
Tirana, Shkupi dhe Prishtina janë duke pritur për lajme të mira në dhomën e pritjes së BE për të marrë shpërblimet për arritjet e tyre demokratike. Ankaraja nuk kujdeset për forcimin e shtetit ligjor kur ndërton xhami, organizon ngjarje mashtrimi masiv ose dhurata avionë VIP. Ndërsa burokratët islamikë qeshin me deficitet demokratike, burokratët në Bruksel monitorojnë dhe qortojnë rregullisht nga afër.
Kjo sjell ndërmend një thënie që shpesh dëgjohet përreth Tiranës: “Erdogan mendon se duke ndërtuar xhami do të detyrojë Ballkanin çfarëdo që dëshiron të bëjë. Por e vërteta është: drejtimi i Ballkanit është Evropa në Perëndim. Drejtimi i Turqisë është Rusia në Lindje. Njeriu që ecën prapa nuk mund ta drejtojë njeriun që ecën përpara”.
Botuar nga Fenikspolitik.org -Përgatiti: Shekulli.com.al